Sınırları As¸an Dervis¸ler, 1826-1925 yılları arasında, aslında bu¨tu¨n Osmanlı tarikatlarının bu¨yu¨k bir do¨nu¨s¸u¨mden gec¸tigˆi bir kesitte, Bektas¸iligˆin gelis¸me seyrini inceliyor. Osmanlı’daki muteber ve ayrıcalıklı konumunu bu¨yu¨k o¨lc¸u¨de Naks¸ibendiligˆe bırakarak tasfiye edilen Bektas¸ilik, buna nasıl tepki verdi? Arnavutluk, Bektas¸iligˆin yeni merkezi olarak nasıl o¨ne c¸ıktı? Balkanlar’da yeni bir canlanma yas¸ayan Bektas¸ilik, hem kendi gelenegˆiyle, hem Osmanlı’daki dini^ ku¨ltu¨rleriyle, hem Batı ku¨ltu¨rleriyle nasıl bir etkiles¸ime girdi? “Liberal ve hos¸go¨ru¨lu¨” bir inanc¸ gelenegˆi olarak baskılanmasının oryantalist bir simge haline gelmesi, nasıl gerc¸ekles¸ti? Cem Kara, 2022’de Annemarie Schimmel O¨du¨lu¨’ne ve 2018 yılında merkezi Mu¨nih’te bulunan Gu¨neydogˆu Avrupa Aras¸tırmaları Merkezi’nin en bas¸arılı tez o¨du¨lu¨ne layık go¨ru¨len c¸alıs¸masında, bu sorulara rengarenk bir resimle cevap getiriyor. “Bektas¸ilik 19. yu¨zyıldan 20. yu¨zyıl bas¸larına kadar c¸es¸itli inanc¸ ku¨ltu¨rlerinin bir izdu¨s¸u¨mu¨ is¸levini go¨rmu¨s¸tu¨r: Su¨nni Ulema, Bektas¸iligˆi ‘hakiki’ I·slâm’ın kars¸ıtı, Tu¨rk milliyetc¸ileri onu aslen Tu¨rk ku¨ltu¨ru¨nu¨n bir parc¸ası ve Batılı Masonlar ve Hıristiyan gruplarıysa Bektas¸iligˆi o¨zu¨nde kendilerinin S¸ark’taki akraba bir ku¨ltu¨ru¨ olarak go¨rmu¨s¸tu¨r. (...) Mevleviler, Melamiler veya Kızılbas¸ Alevileri ic¸in de farklı gruplarla ilis¸kileri dahilinde benzer s¸eyler so¨ylenebilir, ancak bu denli c¸ok c¸es¸itli gruplarca bu denli c¸ok yo¨nlu¨ bir s¸ekilde tezahu¨r eden bas¸ka bir inanc¸ ku¨ltu¨ru¨ne pek nadir rastlanır.” Cem Kara
Internet Explorer tarayıcısının 9.0 ve daha eski sürümlerini desteklememekteyiz. Web sitemizi doğru görüntüleyebilmek için tarayıcınızı güncelleyebilirsiniz, güncelleyemiyorsanız başka bir tarayıcıyı ücretsiz yükleyebilirsiniz.
Sizlere en iyi alışveriş deneyimini sunabilmek adına sitemizde çerezler(cookies) kullanmaktayız. Detaylı bilgi için Kvkk sözleşmesini inceleyebilirsiniz.