Tu¨rkler “Kostantiniye”yi 1453’te fethettiler ve s¸ehrin kurulus¸una ve o vakte kadar sembolik merkezi kabul edilen Ayasofya’ya ilis¸kin bir efsane gelis¸tirdiler. Bu efsane, Bizans, Arap, hatta Helen yazılı metinlerindeki temalardan o¨ru¨lu¨ydu¨. Aras¸tırma literatu¨ru¨nu¨n yıllardır tanıdıgˆımız isimlerinden Stefanos Yerasimos, bu efsanenin imparatorluk tartıs¸ması ve ideolojisi ile ilis¸kisini aras¸tırıyor. Osmanlı padis¸ahları, Bizans bas¸s¸ehrinin temel sembolu¨ Ayasofya’yı yeniden degˆerlendirerek, hatta anlamlandırarak, Bizans imparatorlarının projelerini su¨rdu¨rme zorunlulugˆunu mu hissetmis¸lerdi? Yoksa lanetli s¸ehir Kostantiniye ebediyen yok mu edilmeliydi? Stefanos Yerasimos, efsanenin olus¸umunu ve gelis¸me as¸amalarını inceleyerek, metinleri tahlil ederek ve tarihi^ bagˆlamla c¸elis¸kilerini aras¸tırarak, bu efsaneyi yeniden ayakları u¨stu¨ne oturtuyor
“Tu¨rkler yeni bas¸s¸ehirlerinin tarihini o¨gˆrenmeye c¸alıs¸mak yerine, onu kendileri yaratmıs¸lardır. Bu kes¸if, metnin imparatorluk du¨s¸u¨ncesine s¸iddetle kars¸ı c¸ıkan yapısıyla birles¸ince, edebi^ varsayımın, yani o¨yku¨nu¨n okuyucuyu egˆlendirmek ic¸in uyduruldugˆu varsayımının terkedilmesi gerekiyor. Bo¨ylece yavas¸ yavas¸ Konstantiniye ve Ayasofya –ki s¸ehrin go¨begˆidir– ile ilgili bu efsanenin imparatorluk tartıs¸masının en sagˆlam kanıtı oldugˆunu go¨rmeye bas¸lıyoruz. Kaldı ki, kısa bir su¨re sonra bu efsaneye, bu kez dogˆrudan dogˆruya Bizans gelenegˆine yaslanan bir ikinci efsane eklenecektir.”
STEFANOS YERASI·MOS
Internet Explorer tarayıcısının 9.0 ve daha eski sürümlerini desteklememekteyiz. Web sitemizi doğru görüntüleyebilmek için tarayıcınızı güncelleyebilirsiniz, güncelleyemiyorsanız başka bir tarayıcıyı ücretsiz yükleyebilirsiniz.
Sizlere en iyi alışveriş deneyimini sunabilmek adına sitemizde çerezler(cookies) kullanmaktayız. Detaylı bilgi için Kvkk sözleşmesini inceleyebilirsiniz.