“Hilafet, salt emperyal, dini^ ya da jeopolitik bir du¨zenin o¨tesinde, Mu¨slu¨man toplumun siyasi tes¸ekku¨lu¨nu¨n somutlas¸ması idi; ayrıca, bir dizi kamu hizmetinin sagˆlanması ic¸in hukuki bir gereklilik, ideal gec¸mis¸le tarihsel bir bagˆ ve her s¸eyden o¨te u¨mmet ic¸in bir habitustu.”
Osmanlı hilafeti, tarihsel hilafet gelenegˆini nasıl do¨nu¨s¸tu¨rdu¨, onu nasıl yorumladı ve anlamlandırdı? Hilafeti Yeniden Du¨s¸u¨nmek’in etrafında do¨ndu¨gˆu¨ temel soru, budur. Hu¨seyin Yılmaz’ın c¸alıs¸ması, Abbasi I·mparatorlugˆu’nun temsil ettigˆi emperyal “tarihsel hilafetin” 13. yu¨zyıl ortalarında sona ermesinin ardından I·sla^m du¨nyasını saran travma, o¨zdu¨s¸u¨nme, kes¸fetme dalgası ic¸inde Osmanlıların hu¨ku¨mdarlık anlayıs¸ının gelis¸imiyle bas¸lıyor. Osmanlı I·mparatorlugˆu’nun yu¨kselis¸i ile hilafetin 16. yu¨zyılda tekrar emperyal ideolojinin temeli haline gelmesiyle devam ediyor. I·s¸te bu evrede, hilafetin mutasavvıflarca nasıl yorumlandıgˆına odaklanıyor.
Osmanlıların Abbasi tasavvurundan farklılas¸an yeni hilafet yorumu, “ahir zaman beklentileri”, Mehdilik iddiaları ve gu¨ncel siyasi zorunlulukların go¨lgesinde, saltanatın baskın dini^ ve ku¨ltu¨rel kurgularıyla ve tasavvuf so¨ylemiyle bagˆdas¸tırılarak gelis¸tirildi. Bir yandan hilafetin saltanata do¨nu¨s¸mesi mes¸rulas¸tırılırken; bir yandan da ahla^ki bir o¨lc¸u¨ olarak halifelik, sultana da hiza verecek bir paradigma olarak korunmaya c¸alıs¸ılıyordu.
Hilafeti Yeniden Du¨s¸u¨nmek, Osmanlı siyaset du¨s¸u¨ncesinin evrimi ile hilafet du¨s¸u¨ncesinin do¨nu¨s¸u¨mu¨nu¨, ic¸ ic¸e gec¸en iki su¨rec¸ olarak, ince ince is¸leyerek inceliyor.
Internet Explorer tarayıcısının 9.0 ve daha eski sürümlerini desteklememekteyiz. Web sitemizi doğru görüntüleyebilmek için tarayıcınızı güncelleyebilirsiniz, güncelleyemiyorsanız başka bir tarayıcıyı ücretsiz yükleyebilirsiniz.
Sizlere en iyi alışveriş deneyimini sunabilmek adına sitemizde çerezler(cookies) kullanmaktayız. Detaylı bilgi için Kvkk sözleşmesini inceleyebilirsiniz.